Gifted Youth Mensa România

Câteva cuvinte despre tine…

Numele meu este Laurențiu Iancu și sunt de doi ani și jumătate coordonatorul Gifted Youth în cadrul Mensa România. În acești ani, am încercat să construiesc o comunitate Gifted Youth activă, orientată spre dezvoltarea membrilor ei. Privind în urmă, aș putea spune că mi-a reușit.

Câți copii supradotați avem în România?

În calitate de coordonator al comunității Gifted Youth din cadrul Mensa România, sunt în contact cu aproximativ 120 de copii supradotați. Știm că au fost declarați eligibili în urma unei testări Mensa România și alți copii, însă, din diferite motive, nu au fost interesați să se alăture comunității.

De asemenea, știm că nu toți copiii supradotați ajung să fie testați de noi, mare parte din cauză că fie nu aud de Mensa, fie nu au o motivație pentru a se testa. Aceste motive sunt legate de copiii cu rezultate școlare bune, pe care rezultatele sau cadrele didactice i-ar putea îndruma către Mensa. Există, de asemenea, cealaltă categorie de copii supradotați, cei neadaptați la rigorile școlii, pe care nici rezultatele școlare și nici cadrele didactice nu îi fac remarcați în sens pozitiv și pe care aceste aspecte nu i-ar putea face suspecți de o inteligență superioară. Dintre aceștia, foarte puțini ajung în perioada copilăriei să dea un test de inteligență.

Ce înseamnă să fii supradotat?

Unii psihologi consideră o persoană supradotată dacă nivelul ei de inteligență se încadrează în top 5% din oamenii planetei. Alții consideră pragul situat la 1%. Mensa România păstrează pragul propus de fondatori încă din 1946, astfel că supradotarea se referă strict la o inteligență superioară, respectiv la un scor IQ ce plasează persoana în top 2% cei mai inteligenți oameni ai planetei.

Despre testările Mensa… cum se fac, cui se adresează, ce presupun ele?

Mensa România este organizația care reunește oamenii cu un IQ ridicat, IQ care îi plasează între cei mai inteligenți 2% din populație. Dovada unui IQ ridicat se face în urma unui test girat de Mensa International și susținut în cadru organizat, sub supravegherea unor persoane acreditate.

După cum puteți afla cu regularitate de pe site-ul organizaţiei, pentru a putea identifica persoanele eligibile pentru statutul de membru, Mensa România organizează periodic sesiuni de testare în marile orașe din țară, la care sunt invitați toți cei care vor să îşi confirme inteligenţa. Testul este de tip matrici progresive Raven, iar întrebările sunt culture fair, calibrate să testeze capacitatea de a face raționamente doar prin folosirea unor imagini și diagrame.

Cele două variante existente de test sunt organizate  în funcție de vârsta participantului. Astfel, există două variante de test:

– Pentru adulți (>16 ani), testul constă într-un set de 45 de întrebări, pentru a cărui rezolvare candidații au la dispoziție 20 de minute;

– Pentru copii (11-15.99 ani), testul constă într-un set de 25 de întrebări, pentru a cărui rezolvare candidații au la dispoziție 15 minute.

Testul Mensa se adresează doar persoanelor peste 11 ani. Începând din 2015, este permisă și admiterea în Mensa a copiilor situați în zona 9-11 ani pe baza rezultatului obținut la un test WISC IV administrat de un psiholog acreditat.

Statistic vorbind, cel mai tânăr membru Mensa România, astăzi, are 9 ani și  9 luni.

Ce se întâmplă mai departe în cazul în care un copil are IQ peste 131, obține un scor în top 2% și se înscrie în Mensa România?

Înainte de orice, trebuie știut faptul că răspunsul la testarea Mensa nu este un nivel IQ, ci este de tipul eligibil/neeligibil. Un răspuns de tipul eligibil la testarea Mensa reflectă un nivel IQ de peste 132. Părinții vor fi deci siguri că au un copil supradotat din punct de vedere al inteligenței. Succesul copilului în viață însă nu depinde în mod exclusiv de inteligență. La nivel cotidian, viața copilului nu se schimbă: mâine va avea aceiași profesori, aceleași calificative, aceiași prieteni, aceleași pasiuni. Va avea probabil o altă siguranță de sine.

Pe de alta parte, Mensa România, fiind o organizație cu criterii de selecție clare, le va permite copiilor să ia contact cu oameni inteligenți, alături de care pot crește. Cât timp vor privi Mensa ca pe o rețea de socializare cu oameni inteligenți, beneficiile sunt multiple. Dacă se așteaptă la orice altceva, ar putea fi dezamăgiți.

Bineînțeles, există și niște avantaje pentru membrii organizației noastre. Însă, poate cel mai important avantaj… Vorbim despre o rețea internațională. Te poți înscrie sau muta și poți socializa în ce Mensa națională vrei, pe baza testului dat. Pleci la studii în străinătate? Foarte bine: te înscrii în Mensa de acolo și ai deja prieteni.

Cum îi poate ajuta Mensa România pe acești copii?

Mensa nu oferă servicii educaționale și nu poate oferi sfaturi individuale pentru părinți referitoare la copilul lor, școlarizare etc. Totuși familiile copiilor membri Mensa pot intra în legătură cu familiile altor copii supradotați pentru a-și împărtăși experiențele legate de copii.

În ce îi privește pe copii, în măsura în care sunt interesați și există voluntari disponibili, aceștia sunt cooptați în diferite proiecte care le vor hrăni curiozitatea, le vor stimula creativitatea și le vor valorifica potențialul. Știm că avem copii cu potențial, trebuie doar provocați și încurajați să și-l valorifice.

Dintre proiectele implementate în ultimii ani, putem vorbi despre:

  • un atelier online de fizică;
  • un astroclub;
  • seri literare;
  • un proiect de creare de jocuri de inteligență;
  • cursuri de fotografie și desen;
  • concursuri și expozitii de fotografie.

 

Cum putem recunoaște că avem un copil supradotat?

În general, un copil supradotat poate avea câteva dintre următoarele caracteristici:
• Are o memorie foarte bună;
• Merge devreme/vorbește devreme sau direct în propoziții;
• Învață să citească la vârstă fragedă;
• Are hobby-uri și interese neobișnuite sau o foarte bună cunoaștere a unor subiecte care îl interesează;
• Nu îi tolerează pe copiii de aceeași vârstă, preferând să își petreacă timpul cu adulții sau singur;
• Își impune standarde imposibil de atins;
• Pune întrebări tot timpul;
• Învață ușor.

Cum îl putem ajuta? Ne putem descurca singuri, ca părinți, fără ajutorul specialiștilor?

După cum spuneam, Mensa nu oferă sfaturi individuale părinților referitoare la copilul lor. Mai mult, eu nu sunt un specialist în educație, așa că la această întrebare v-aș putea răspunde doar în calitate de părinte de copil supradotat, copilul meu fiind unul dintre membrii Mensa Gifted Youth.

Personal, nu am apelat niciodată la ajutorul specialiștilor, ci am încercat să cresc un copil echilibrat, să îi ofer oportunități și să îi deschid orizonturi, lăsând-o să experimenteze și să hotărască singură ce își dorește să facă. Mai devreme sau mai tarziu, copiii inteligenți ajung să își exploreze și să își pună în valoare potențialul, iar eu am considerat că păstrarea unui echilibru în viața personală, asociat cu lărgirea orizonturilor și stimularea creativității, îi vor oferi toate atuurile și o vor ajuta să se pună în valoare atunci când va dori ea.

Aceasta este însă opțiunea mea și, întrucât consider că nimeni nu deține adevărul absolut, nu pot face recomandări în ce privește creșterea altor copii.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *