Trans-Siberian Trip. Partea a II-a: Beijing

Douăzeci și patru de ore ne despart de finalul acestei călătorii cu trenul, o călătorie unică, în care am admirat ținuturile Siberiei de stepă nesfârșită, frumusețile lacului Baikal, deșertul Gobi în pustietatea lui, dar și ținuturile montane din partea nordică a Chinei, zona denumită „Mongolia Interioară”. Aici, peisajul devine din ce în ce mai verde odată ce ne apropiem de partea sudică a munților, plină de piscuri abrupte, defileuri și tuneluri.

Platoul Mongoliei Interioare

Sat chinezesc modern
Peisaj montan
Peisaj montan și defileu

După opt zile de la plecarea din Moscova, călătoria cu trenul a luat sfârșit și am ajuns în capitala Chinei, Beijing, un hiper-oraș cu o populație de 21 de milioane de locuitori, ceva mai mare ca cea a României, întins pe o suprafaţă nu cu mult mai mare ca a Dobrogei. Din primele clipe petrecute în oraș, ne-am dat seama de agitația și aglomerația prezente la tot pasul. Chiar și schimbarea banilor în moneda locală a fost o adevărată provocare: locatarii nu vorbesc limba engleză, nu există case de schimb valutar, doar anumite bănci fiind disponibile să ne onoreze cu acest serviciu.

Gara Beijing

După o primă zi în care am încercat să ne acomodăm cu orașul, în următoarea zi am decis să începem vizitarea principalelor obiective turistice. Am început cu Piața Tiananmen („Gate of Heavenly Peace”), un loc în care în anul 1989 a avut loc un masacru împotriva manifestanților care se opuneau regimului comunist. Am continuat cu vizitarea „Orașului Interzis”, palatul imperial chinez de la dinastia Ming și până la sfârșitul dinastiei Qing (1420 –1912). Designul fiecărei clădiri a fost proiectat în cel mai mic detaliu, reprezentând principii filosofice și religioase care simbolizau măreția puterii imperiale. Reprezintă punctul culminant a două mii de ani de dezvoltare a arhitecturii clasice chinezești.

Orașul Interzis – Poarta Meridiană
Intrarea în Orașul Interzis – portret Mao Zedong
Arhitectură chinezească și decorațiuni simbolice
Orașul Interzis și Palatul Purității Cerești
Beijai (North Lake) Park

Ziua următoare, am decis să vizităm Marele Zid Chinezesc, una dintre cele 7 minuni ale lumii. Cu o lungime de peste 20000 de km, a fost construit cu scopul de a apăra granițele Imperiului Chinez de atacurile popoarelor nomade din nordul Chinei.

Una dintre cele mai turistice și vizitate porțiuni ale zidului, Badaling, se află la aproximativ 70 de km de Beijing și la ea se poate ajunge destul de ușor, fie cu trenul, fie cu autobuze regulate. Această secțiune are o lungime de 12 km și 43 de turnuri de supraveghere, fiind restaurată pentru vizitatori pe o porțiune de 4 km.

Experiența oferită de Marele Zid Chinezesc a fost una foarte impresionantă, o adevărată minune a lumii; vremea frumoasă și cerul senin permițându-ne să ne bucurăm de zona montană și de priveliștile ei superbe.

Marele Zid Chinezesc

Spre seară, am vizitat faimoasele „night-markets”, câteva străzi care pe timp de noapte devin adevărate festivaluri de mâncare stradală și magazine. Magazinele chinezești sunt prezente la tot pasul, dar shoppingul devine o adevărată aventură, din cauză că orice produs se negociază, prețurile inițiale find exorbitante.

Poți găsi mâncare exotică, de la scorpioni pe băț până la șerpi, stele de mare, miriapode și tot felul de alte vietăți prăjite și servite la „colțul străzii”. Se pot găsi și alte preparate interesante din carne de pui sau miel, majoritatea picante. Este un loc ideal pentru experiențe culinare noi.

Night Streets Beijing
 Wangfujing Night Market

Următoarea zi am început-o cu vizitarea „Templului Cerului”, un complex de clădiri taoiste folosite pentru ceremonii anuale de rugăciune către Cer printre care: „The Hall of Prayer for Good Harvests”, „The Imperial Vault of Heaven” sau „Circular Mound Altar”. Arhitectura și simbolistica ei sunt prezente la tot pasul, fiind o adevărată plăcere să privești asemenea construcții.

Temple of Heaven
Șah chinezesc

Am întâlnit localnici care jucau șah chinezesc, privindu-i pentru câteva minute și încercând să înțelegem regulile. Spre seară, am decis să vizităm și zona de business a orașului Beijing, câțiva zgârie-nori și clădiri ultramoderne făcându-și apariția în imensitatea orașului.

Beijing downtown
Budha – Fotografiatul interzis

Pe lista cu locuri de vizitat se află și Palatul de Vară (Summer Palace), o mare grădină imperială aflată în mijlocul unui întins parc de 300 ha pe malul lacului Kunming, făcând parte din patrimonial UNESCO. Un adevărat paradis al peisajelor, în care muntele, lacul și arhitectura clădirilor scot în evidență unicitatea culturii chineze.

Summer Palace
Arhitectură

În timpul petrecut în Beijing, am avut experiențe interesante, plăcute și neplăcute cu mâncarea chinezească, aceasta fiind total diferită de mâncarea europeană. Din cauză că limba engleză nu este cunoscută aproape deloc de către localnici, iar chineza îmi este complet străînă, alegerea mâncării a fost o adevărată experiență. De exemplu, într-una din zile am găsit un local care avea meniul și în limba engleză. Eu am ales „roasted duck” conform meniului, dar ceea ce am primit a fost destul de neașteptat: labe de rață fierte; interesante, dar nu pe gustul meu. Am încercat și faimoasa rață Pekin, o adevărată delicatesă.

Rață Pekin
Supă
Mâncare chinezească
Center Market Street

După 17 zile de la plecarea din România, timp în care ne-am bucurat de frumusețile capitalei Rusiei, Moscova, ne-am destins în capitala Siberiei, Novosibirsk, și am fost surprinși de arhitectura capitalei Chinei, Beijing, a venit timpul să ne întoarcem acasă.

O adevărată aventură, o călătorie de şase zile cu trenul și toate frumusețile și diferențele între orașele vizitate, oameni și culturi fac din această excursie una dintre cele mai interesante experiențe încercate până în prezent. Trebuie trecută pe lista „things you must do” pentru orice persoană iubitoare de călătorii.